27.3.06

Øvelser med instrumentet

Vejrtrækningsøvelser
1) lnd- og udånding over 6, 12, 18 slag. Metronomtal højst 50 (langsomt). Hold pegefingeren for munden og kontroller lyden.

2) lnd- og udånding i tredjedele af kapaciteten

3) : 5/4 Pust ud på de første fire slag og træk vejret på det femte (pausen). Undgå 'ophold' mellem ind- og udånding. Brug stadig pegefingeren for munden for at kontrollere lyden.

4) 6-liters frysepose med 'pusterør' bruges til at træne max ind- og udån­ding. Undgå 'ophold' mellem ind- og udånding. Forsøg at suge ind og puste ud hurtigere og smidigere (afslappet).

Om opvarmning...
Spil med smuk klang altid - også når du varmer op! Mogens Andresens bog 'Blæseteknik' (forlaget Rondo) har gode opvarmningsøvelser.

Det er en god ide at spille melodier, f. eks. danske sange, da øvelser ofte ik­ke inspirerer til smuk klang.

Spil helst mf og i et behageligt register til at starte med.

Artikulations (ansats )-øvelser
Følgende øvelser trænes med luft alene (med pegefinger for munden) eller spilles på mundstykke.

Regel 1: Brug al luften i hver takt
Regel 2: Lav kun hver øvelse tre gange

l) : 5/4 ( 1-2-3-4-pause) Træk vejr i pausen og undgå 'ophold' mel­lem ind- og udånding.

2):4/4 (1 og-2 og-3 og-4 og(pause)

Ansatsøvelse med instrumenter:
Træn ansats uden brug af tunge.

Klang-øvelser:
Træn i at få læberne til at vibrere/ summe mere. Form tommel- og pegefin­geren til mundstykkestørrelse og lav kraftige brumme/summelyde

Brug vibrato for at gøre læberne smidige (dynamisk muskelarbejde) og for at finde hvor instrumentet klinger bedst på hver tone.

Dynamikøvelser (svagt/kraftigt):
Øvelse i at spille svagt. Pust kun luft igennem instrumentet og sæt der­efter læberne i gang således at tonen kommer 'snigende'.

Øvelse i at spille kraftigt:
Når man behersker spille svagt-øvelsen er målet, at man blot kan skrue op for styrken - uden at man spænder i krop­pen og derved ødelægger lyden (som et godt stereoanlæg, hvor man kan skrue op uden at lyden forvrænges). Dette øves ved at man

l) Spiller så kraftigt man kan, indtil det bliver grimt og

2) derefter løsner man læberne op ved brug af visualizer (eller med tommel- og pegefinger) og

3) derefter spiller man tonen på mundstykket så kraftigt - og rent – som muligt og

4) går forfra til l).

Således vil grænsen for hvor kraftigt man kan spille - uden at det bliver grimt - flytte sig.